Kompetentny dentysta – po czym poznać lekarza z powołania?

Jakie cechy powinien mieć prawdziwy dentysta? Jak wybrać dentystę na lata? Na co zwrócić uwagę, gdy jesteśmy u wybranego stomatologa po raz pierwszy?

Powyższe pytania są najczęściej przechodzącymi przez myśl przy wyborze gabinetu stomatologicznego po raz pierwszy lub zmieniając lekarza z innych powodów, tj. braku zadowolenia z leczenia, zmiany miejsca zamieszkania, sytuacji bólowej itd.

Wybór jest trudny, ponieważ większość z nas niestety obawia się dentystów. Powody są różne. Najczęstszym z nich jest przeciętne leczenie stomatologiczne, które za czasów dzieciństwa nie należało do najlepszych, ani najprzyjemniejszych. Bagaż przykrych doświadczeń przez lata potrafi efektywnie zniechęcić do regularnego leczenia stomatologicznego, którego skutki bywają katastrofalne. 

W większości przypadków ww. sytuacja dotyczy pokolenia moich rodziców oraz dziadków. Podczas przeprowadzania wywiadu lekarskiego często dowiaduję się od pacjentów, że uzębienie przez lata po prostu się „posypało”. Osoby te tłumaczą, iż będąc zdemotywowane swoim niekorzystnym wyglądem nie widziały sensu w podejmowaniu jakichkolwiek działań.

Niestety całkowita bierność w dbaniu o zęby, tj. zaniechanie wizyt stomatologicznych oraz brak domowej higienizacji, prędzej czy później skutkuje całkowitą utratą uzębienia.

Istnieje wielka przepaść pomiędzy stomatologią, która była 20-30 lat temu, a tą którą mamy obecnie, ale pomimo postępu spotyka się wciąż lekarzy, którzy wbrew temu nie wzbudzają naszego zaufania.

Dlaczego tak się dzieje? W czym tkwi błąd?

Winę ponoszą lekarze niemający kompetencji oraz odpowiedniego podejścia do pacjenta.

MĄDRY LEKARZ

Zanim rozpoczęłam staż lekarski pewien łebski pan doktor powiedział mi:

Pacjenci nie przyjdą dla Pani pięknego gabinetu, dla tych mebli, unitu, czy miłej asystentki. Oni przyjdą do Pani DLA PANI. Wykonując swoją pracę tu, czy ówdzie, robiąc coś naprawdę świetnie, wszędzie Panią znajdą.

Diametralna zmiana nastawienia nie jest niemożliwa, a horror z młodości i brak motywacji może się  w końcu skończyć.

Potrzebyny jest nam lekarz dentysta pasjonata, który nie tylko jest świetnym specjalistą, ale również dobrym psychologiem.

Od początku powinniśmy czuć się przez niego objęci dużą troską i zrozumieniem, potrafiącymi zaufać jego diagnozie, a przede wszystkim widzieć dobre efekty jego pracy.

Mamy wyraźnie odczuwać, że jesteśmy traktowani w sposób indywidualny.

W żadnym wypadku nie powinien zachęcić nas dentysta, który poza pięknymi i dobrze wyposażonymi gabinetami nie ma nic większego do zaoferowania. Zadbane lokale oraz sprzęty są ważne, stanowią porządny dodatek we wstępnej ocenie lekarza. Fundamentem jest jednak dentysta sam w sobie, na podstawie którego stawiamy ostateczną ocenę, która zadecyduje czy będziemy przeprowadzać u niego leczenie.

NAWET NAJELPSZY LEKARZ MA SWOJE AUTORYTETY

Mam przyjemność pracować z moją mamą, która jest również lekarzem stomatologiem. Zaraziła mnie tą pasją, za co jestem jej ogromnie wdzięczna. Moja mama jest świetnym wzorem do naśladowania, od którego bardzo dużo wyniosłam, czy to będąc na praktykach studenckich, czy odbywając staż podyplomowy, czy w normalnym życiu. To, że jest świetnym specjalistą może poświadczyć wielu pacjentów. Mając takiego mentora to ogromne szczęście, ponieważ dzięki niej wiem jaki powinien być dentysta, jak powinien pracować, a wszyscy Ci, którzy mają przyjemność być naszymi pacjentami wiedzą o czym mówię. 🙂

Ziarenko sukcesu kryje się w tym, że lekarz chcący wykonywać dobrze swój zawód powinien być człowiekiem ambitnym i rzetelnym, jak również kierować się najlepszym dobrem drugiego człowieka. Lekarz z powołania uwielbia kontakt z ludźmi, a co najważniejsze kocha to co robi.

Jeżeli czujemy od lekarza pozytywne i szczere wibracje, to tak po prostu jest. 🙂

Wiele razy usłyszałam różne miłe słowa od pacjnetów, m.in.:

Szkoda, że tak późno do Pani Doktor trafiłam.

– Ewa Z., 56 lat

bądź,

W tamtym gabinecie nikt nie poświęcił mi tak dużo uwagi jak Pani Doktor.

– Małgorzata K., 42 lata

a nawet ostatnio miałyśmy przyjemność usłyszeć od wzruszonego pacjenta miłe wyznanie:

„Kocham Panią! Pani doktor z takim wielkim sercem i zaangażowaniem podeszła do moich zębów, jak nikt inny do tej pory”.

– Czesław W., 66 lat

Wspaniale jest słyszeć słowa uznania i wdzięczności od pacjentów, ale my wykonujemy pracę tak jak do nas należy. Przykre jest jedynie to, że Ci wszyscy pacjenci byli narażeni w przeszłości na przykre doświadczenia z innymi lekarzami, a dopiero u nas przekonują się, że dentysta nie taki straszny jak go malują i można go nawet polubić. 🙂

INDYWIDUALNE PODEJŚCIE LEKARZA DO PACJENTA

PIERWSZE WRAŻENIE

Gdy przychodzimy do gabinetu po raz pierwszy bardzo przyjemnym gestem jest gdy lekarz dentysta osobiście nas wita. Brak ciepłego powitania i traktowanie człowieka bezosobowo, masowo jest nie do pomyślenia.

Niestety tak się dzieje.

EMPATIA

Dużo o empatii lub jej braku mógłby powiedzieć Szymon Ziemba – bloger finansowy, twórca portalu rekinfinansow.pl. Zalazł się w sytuacji, w której został bardzo źle potraktowany przez lekarza w pewnym gabinecie stomatologicznym w Katowicach.

„Byłem umówiony na wizytę usunięcia ósemki. W dniu zabiegu pierwszą nieprzyjemną niespodzianką było to, że czekałem na swoją wizytę aż ponad godzinę. Gdy po bardzo długim oczekiwaniu znalazłem się w końcu na fotelu dentystycznym pani doktor, ani nie raczyła mnie za to przeprosić, jak również nie wykazywała jakiegokolwiek zainteresowania moją osobą. Skandaliczne jest to, że przez całą wizytę ani razu nie zapytała jak się czuję, czy odczuwam ból, tylko plotkowała ze swoją asystentką o rzeczach niezwiązanych z zabiegiem. Oprócz tego asystentka trzymała metalową tackę z narzędziami centralnie na poziomie mojego wzroku. Ewentualna chwila nieuwagi, kleszcze i inne przyrządy, których używała mogłyby spaść prosto na moją twarz i oczy. Bylem przerażony. Obyło się bez krachu, ósemka po godzinnej mordowni została wyrwana, ale czara goryczy totalnie się przelała. Już nigdy więcej do niej nie pójdę. Już prędzej sam wolałbym usunąć sobie tą ósemkę, ale przynajmniej nie bałbym się o swoje oczy, główne narzędzie mojej pracy. Tacy lekarze nie zasługują na miano lekarza!”

Lekarz powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nas pacjentów nie traktuje się przedmiotowo. Odczuwamy różne emocje, czym w główniej mierze jest strach. Możemy odczuwać ból, pomimo znieczulenia oraz mamy potrzebę bycia uspokojonym i rozumianym przy tak inwazyjnym zabiegu, czym jest np. usuwanie zębów.

Lekarz dentysta z prawdziwego zdarzenia ma dobre zachowanie zaczepione od urodzenia. Nie ważne jaki zawód jest wykonywany, czy dana osoba jest dentystą, tokarzem, prawnikiem czy architektem – dobre zachowanie jest powinnością.

Skandaliczne jest to, że wśród wielu lekarzy i lekarzy dentystów panuje wszechobecna znieczulica. 🙁

Takich lekarzy należny omijać szerokim łukiem!

DIALOG

Stomatolog z powołania jest osobą bardzo kontaktową. Nie tylko z wielkim zaangażowaniem przeprowadza wywiad lekarski na wizycie konsultacyjnej bądź leczniczej, ale również chce nas poznać jako człowieka. Chce abyśmy odczuwali, że nasze uzębienie jak tak samo ważne jak nasza psychika, bo prawdą jest, że do dentysty nie przychodzi ząb, tylko człowiek.

Zanim umówimy się na wizytę powinniśmy prześledzić opinie innych pacjentów. Jeżeli lekarz jest chwalony, i tych opinni jest więcej, niż kilka, znaczy, że możemy się do niego umówić na wizytę. Opinie innych są ważne, ale najważniejsze jest to jak my sami zostaniemy potraktowani. Pamiętajmy, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie jakie wywoła na nas lekarz. Jeżeli zauważamy niepokojące sygnały, ignorancję, to znaczy, że nie jest to dentysta na lata.

 LEKARZ, KTÓRY SŁUCHA

Podczas pierwszej wizyty konsultacyjnej ogromnie ważne jest, aby lekarz oprócz skupienia się na ustaleniu tego, z czym się zgłosiliśmy, również uważnie słuchał tego co mamy do powiedzenia. Nie dotyczy to tylko zebrania wyczerpującego wywiadu lekarskiego w celu ustalenia prawidłowej diagnozy, ale również w celu poznania naszych oczekiwań, obaw, czy życzeń.

Jeżeli lekarz nie wykazuje pacjentowi w pełni skupionej uwagi, zniecierpliwiony przerywa w pół zdania, zaprzecza temu co mówi lub słucha w sposób wyglądający na znudzony, bardzo źle o nim świadczy i skreśla ich dłuższą współpracę. Osoba zgłaszająca się na wizytę ma zupełne prawo nie znać się na stomatologii, a lekarz jest po to, aby mógł w sposób profesjonalny w pełni nam pomóc, zachowując przy tym takt oraz dużą kulturę osobistą.

CHĘĆ NIESIENIA SZCZEREJ POMOCY

Powinniśmy odczuć, że dentysta radzi nam jak własnemu bratu, siostrze czy dziecku, a nie kieruje się wyłącznie książkową wiedzą i proponuje niepotrzebnie drogie rozwiązania.

Jeżeli mamy życzenie, aby lekarz zrobił nam drogi porcelanowy most od ucha do ucha, bo nie chcemy protezy, która mimo wszystko jest bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, to nie powinien nam odmówić. Jedynie w przypadkach, kiedy rzeczywiście nie mamy sprzyjających warunków w jamie ustnej do wykonania mostu, dentysta powinien nas o tym poinformować i szczegółowo wyjaśnić dlaczego tak zadecydował.

SPOKOJNY PACJENT, TO SZCZĘŚLIWY PACJENT

Zawsze boimy się tego, czego nie znamy. Z własnego doświadczenia zauważyłam, że będąc pacjentką podczas wykonywania zabiegów lubię gdy lekarz opowiada mi co się w danej chwili robi lub za moment zrobi. Kiedy jest mi wszytko objaśnione bardzo się w tedy uspokajam.

ODPOWIEDZIALNE LECZENIE, NIE PO NAJMNIEJSZEJ LINII OPORU

Rzetelna diagnoza to coś, co pacjenci doceniają najbardziej. Zgłaszając się z konkretnym problemem pokładają wielkie nadzieje w dobrej, przynoszącej fizyczny i psychiczny komfort diagnozie. Tego oczekują od kompetentnego lekarza.

Jakiś czas temu zgłosiła się pacjentka, która stwierdziła, iż w jej miejscu zamieszkania jedyną terapią leczniczą w sytuacji bólowej jest usuwanie zębów, ponieważ lekarze do których trafiła nie chcą podejmować próby leczenia zębów kanałowo.

Zrobienie „okładu” z kleszczy nie jest niczym trudnym – trudna jest sztuka leczenia zębów. Wizyta związana np. z leczeniem endodontycznym (kanałowym) jest ogromny wyzwaniem, obarcza odpowiedzialnością, a ponosić jej lekarze pacjentki nie chcieli. Pomimo tego, iż ząb leczony kanałowo jest warunkowo pozostawiony w jamie ustnej jest jednak zębem własnym.

Z leczeniem endodontycznym wiąże się szereg wielu wizyt, które dodatkowo są rozciągniętych w czasie. Powinniśmy wiedzieć, że pomimo wszystko opcja ta jest bardziej korzystnym rozwiązaniem pod względem ekonomicznym, niż usunięcie zęba i wykonanie mostu, czy implantu. Te zabiegi można również wykonać, ale w momencie gdy ząb nie ma szans na uratowanie, pomimo najszczerszych chęci lekarza.

„NIC NA SIŁĘ” – LECZENIE MAŁYCH PACJENTÓW

Wszystkie traumy z dzieciństwa biorą się ze zmuszania dzieci przez rodziców lub stomatologów do wykonania zabiegów. Prawdziwy dentysta poświęca dzieciom dużo cierpliwości, potrafi z nimi negocjować, nie zniechęca się kiedy dziecku nagle odwidzi się wizyta stomatologiczna.

Jestem zdania, że jeżeli mały pacjent dobrowolnie nie podda się zabiegowi, zabieg po prostu nie zostanie przeprowadzony. Rodzice powinni zrozumieć to, że dziecko pomimo tego, że ma zęby objęte próchnicą, pierwsze wizyty należy poświęcić mu najpierw na poznawanie się, oswojenie z otoczeniem gabinetu oraz pokazaniem co jest czym, posługując się zrozumiałym dla dziecka językiem. Kompetentny lekarz małych pacjentów nie oszukuje i do niczego nie zmusza. Prawdziwy lekarz wie jak dziecko zmotywować.

DYSPOZYCYJNOŚĆ LEKARZA POZA GABINETEM

STAŁA OPIEKA TELEFONICZNA

Cenię sobie to, że w momencie, kiedy lokale są nieczynne, bądź nie mam możliwości przyjścia na wizytę, a potrzebują pilnie zaczerpnąć informacji, mój lekarz jest w dyspozycji telefonicznej. Nigdy nie powinniśmy się czuć osamotnieni poza murami gabinetu.

ILOŚĆ WIZYT WPROST PROPORCJONALNA DO DYSPOZYCYJNOŚCI ORAZ BUDŻETU MIESIĘCZNEGO

Stomatolog w mądry sposób zaproponuje Ci wizyty. W zależności od zabiegów, które mają się odbyć (leczenie próchnicy, leczenie kanałowe, wybielanie itd.) poinformuje o rzadszej lub częstszej konieczności obecności na wizytach. Oprócz tego będzie kierować się Twoimi życzeniami oraz dyspozycyjnością czasową i ekonomiczną.

GABINETY

CZYSTE, PRZYJAZNE WNĘTRZA

Wnętrza gabinetów powinny być czyste, jasne i przyjazne. Przede wszystkim gabinety muszą być zadbane i perfect czyste. Powinniśmy czuć się komfortowo, a zabiegi powinny odbywać się w miłej, spokojnej atmosferze.

NAJLEPSZY SPRZĘT

Nie ma nowoczesnych gabinetów bez dobrych sprzętów. Dobry lekarz dentysta, który biegnie za duchem czasu, dysponuje nowoczesnym wyposażeniem i materiałami, jest na bieżąco z wszelkimi stomatologicznymi nowinkami technologicznymi i doszkalając się również w tym kierunku wzbudza dodatkowo moje zaufanie.

SZKOLENIA

Regularne szkolenia, ciągłe rozwijanie się charakteryzuje wykwalifikowanego lekarza stomatologa. Dzięki temu leczenie jest na coraz lepszym poziomie, a Ty jako pacjent możesz się czuć spokojny, że leczenie zostanie wykonana jak należy.

Teraz już będziesz wiedzieć czego wymagać od dentysty, który ma być tym na lata. Nawet najlepszy dentysta jest tylko człowiekiem – nie jest idealny, dlatego wymagajmy, ale bądźmy przy tym też ludzcy. 🙂

27 komentarzy
  1. Iwona i Paweł G. 2 lata temu

    A nie ma to jak przysnąć w fotelu podczas borowania 🙂 . Pani Doktor jeszcze raz dziękujemy z mężem za fachowe zadbanie o nasze ząbki, za elastyczne podejście do leczenia i przesympatyczną osobowość.

    • autor
      dr Małgorzata Leśniak 1 rok temu

      Pani Iwonko. To była dla mnie przyjemność móc Państwu służyć. 🙂 Oczywiście na przyszłość się polecam! Teraz tylko regularne przeglądy raz na pół roku oraz zabiegi higienizacyjne o których nie można zapominać. Serdecznie pozdrawiam, SD. 🙂

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

©2016-2020 superdentystka.pl

najlepsze blogi

udostępnianie treści dozwolone tylko z aktywnym linkiem zwrotnym do superdentystka.pl

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?